Nieuws‎ > ‎

Wenen aan de Vecht: een kunst- annex liefdadigheidsmanifestatie

Geplaatst 23 jul. 2017 03:53 door Marijn Achterkamp   [ 23 jul. 2017 04:05 bijgewerkt ]
Op 17 juni 1937 organiseerde de joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker op kasteel Nijenrode het evenement Wenen aan de Vecht: een kunst- annex liefdadigheidsmanifestatie.
Het Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg begeleidde een keur van Weense artiesten.

Dit feit werd op 17 juni 2017 herdacht onder de naam Ventië aan de Vecht. Hoofdgast was mevrouw Marei von Saher, schoondochter van de heer Goudstikker. 
Art Fund Nyenrode had ter gelegenheid hiervan, mij als universiteitsbeiaardier, verzocht een
beiaardcompositie te schrijven als blijk van dank voor haar aanwezigheid. Het werd de compositie Dittico (tweeluik)*.
Na afloop van de première werd op het bordes van het kasteel bijgaande foto gemaakt, waarop eveneens haar dochters en kleindochter te zien zijn.


Jan Willem Achterkamp Bordes Nijenrode

* Toelichting Dittico
De titel van het werk is ontleend aan de picturale dittico's. Hier zien we een abstract
muzikaal tweeluik . Beide delen zijn gebaseerd op notennamen van de toonladder. In de
eerste fantasie vinden we de volgende noten . S is in het Nederlande een Es. De H is Duits
voor onze B. Op deze wijze kan de naam Sahe(r) getransformeerd worden naar Es A H E.
( de eerste noten van het stuk).Deze manier van componeren was zeer populair in de 16e
en 17e eeuw.Zelfs Bach gebruikte zijn naam in zijn composities.
Het stuk begint dromerig maar komt al snel “down to earth”in een soort middeleeuws
parallel organum.Het middendeel maakt gebruik van de openingsnoten op een levendige
wijze met onregelmatige ritmes.
In de tweede fantasie zien we dezelfde werkwijze. Hier wordt gebruik gemaakt van de
noten A G D Es en E, zoals we die vinden in de naam van Jacques Goudstikker. De
openingsmaat klinkt tamelijk dramatisch, gevolgd door een teer en gevoelig thema. Voorts
horen we een levendig Allegretto, uitmondend in een herhaling van de openingsmaat, zij
het nu een kleine terts hoger. Het stuk eindigt vervolgens in een zekere berusting, dan wel
gelatenheid. Van dit laatste deel heb ik ook een versie voor viool-solo gemaakt.
Comments